Ben je een ondernemer in de bouw of in een andere sector en heb je te maken met een aansprakelijkheidsclaim? Dan komt de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering om de hoek kijken. Het is een verzekering waarbij je niet alleen geholpen bent bij het betalen van de schadevergoedingen, maar waar je ook de juridische bijstand bij kunt verwachten die nodig is om een geschil zo goed mogelijk op te lossen. Zelfs als het uitloopt op een rechtszaak. Om te voorkomen dat je niet de juiste vergoeding en hulp verkrijgt, is het aan te raden om te weten hoe je de schadeclaim kunt indienen bij jouw verzekering. Hoe meer je af weet van de stappen die je moet doorlopen, hoe sneller je geholpen bent.
Rustig blijven en alles documenteren
Als je te maken hebt met een claim en de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wilt inschakelen, is het goed om zo rustig mogelijk te blijven. Als het gaat om een hoog bedrag kan het immers zomaar zijn dat je veel stress ervaart. En hoe zal het met de reputatie van het bedrijf verlopen? Allemaal zaken waar je eigenlijk niet over na wilt denken als ondernemer. Het staat immers de werkzaamheden in de weg. Door zo rustig mogelijk te blijven en alles goed te documenteren, zie je niets meer over het hoofd. Bij de documentatie dien je alle details met betrekking tot het incident door te geven. Maak foto’s van de schade, noteer de tijden en data waarop het gebeurd is en zorg voor getuigenverklaringen.
Het schadeformulier nauwkeurig invullen
Bij het inschakelen van de CAR verzekering in de bouw moet je na de documentatie contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij. Dit kan vaak op verschillende manieren. Een van de snelste wegen is telefonisch contact opnemen, maar je kunt ook alles online regelen als dit makkelijker is. Zorg dat je de volledige situatie uitlegt en geef alle details die vastgelegd zijn. Je kunt vanuit hier het schadeclaimformulier invullen. Dit formulier is de basis van de claim. Neem er de tijd voor en zorg voor nauwkeurige informatie. Een kleine fout tijdens het invullen kan de afwikkeling al een flinke vertraging opleveren. Een grondig ingevuld formulier verhoogt de kans op een succesvolle claim en dat de klant tevreden is met het eindresultaat.
De laatste loodjes
Heb je het schadeformulier ingevuld? Dan is het tijd om de documentatie toe te voegen aan de claim. Denk aan foto’s, kopieën van getuigenverklaringen, facturen en eventuele andere bewijsstukken die de omvang van de schade aantonen. Een goed samengesteld dossier maakt het voor de verzekeringsmaatschappij gemakkelijker om je claim te beoordelen. Het voorkomt ook dat je veel vertraging oploopt. Mocht er toch nog iets nodig zijn, zal de maatschappij contact met je opnemen. Als alles ingevuld is, kun je de voortgang van de claim bekijken. Eventueel kun je ook contact opnemen met de maatschappij om te vragen hoe het gaat. Houd je hoofd koel en wacht geduldig af. Je zult zien dat jouw claim goed afgehandeld is voor iedere partij.