Coca-Cola aandelen

cocacola-logoCoca-cola is een razend populair drankenmerk. Het bedrijf achter het mega bekende merk is De Coca-cola Company. Het concern behoort tot de absolute wereldtop. Over de hele wereld drinken miljoen mensen de dranken van Coca-cola. Dranken? Jazeker, want Coca-cola heeft niet alleen Coca-cola als merk.

Alleen al in Nederland gaat het om 18 merken. Ze variëren van frisdranken en waters tot sappen en energydranken. Tijd om eens goed in deze producten te duiken! We vertellen ook graag meer over de aandelen van deze producent!

 

Coca-cola producten

De producten die Coca-cola zelf produceert zijn: Coca-cola, Sprite, Fanta, Aquarius, Chaudfontaine, Minute Maid, Honest, Appletiser, FÏNLEY, Fuze Tea en GLACEAU-smartwater. Andere producten die Coca-cola verkoopt: Dr Pepper, Monster, Nalu, Fernandes, Capri Sun en Schweppes. Met Coca-cola wordt er dus een breed assortiment in dranken aangeboden met variatie en keuze in smaak, caloriegehalte en verpakkingsgrootte.

 

Coca-cola (light)

De originele Coca-cola frisdrank werd in 1886 door de apotheker Dr. John Pemberton ontwikkeld. In 1982 kwam er een lichtere variant van Coca-cola, Coca-cola light. Een frisdrank zonder calorieën en een heerlijke smaak. Coca-cola light heeft in tegenstelling tot Coca-cola een eigen smaak. Echter bevat het wel dezelfde zoetstoffen als Coca-cola zero sugar. Het gaat om een mix van aspartaam en acesulfaam K. De light variant van Coca-cola werd ook verkrijgbaar als cafeïnevrije variant en met citroensmaak.

 

Coca-cola zero sugar

Twee jaar terug werd Coca-cola zero sugar gelanceerd. Het is een variant die qua smaak en uiterlijk lijkt op de normale Coca-cola. Echter is de zero variant dus zonder suiker. Vorig jaar werden er nog een tweetal Coca-cola zero smaken toegevoegd aan het rijtje. Het gaat om de Lemon en Vanilla variant. Eerder bestond de zero sugar Cherry variant al. En dan is er nog Coca-cola life. Een frisdrank met minder calorieën en een lichtzoete smaak door een mix van suiker en stevia extract.

 

Innovatie staat centraal

Zo staat innovatie bij Coca-cola centraal. Het streven is om continu aan de wensen en verwachtingen van de markt te voldoen. En dat gaat het bedrijf enorm goed af, gezien de vernieuwende producten evenals varianten met minder calorieën. Er wordt bij Coca-cola o.a. gewerkt aan het verduurzamen van de verpakkingen, net als aan energiebesparende koelapparatuur en verantwoorde marketing. Veel van de innovaties komen uit Brussel. Daar is een van de vijf onderzoekscentra van Coca-cola gevestigd.

Coca cola in glas

 

Fanta

Een ander welbekend merk van Coca-cola is Fanta. Het bestaat al sinds 1940 en is een van de bekendste frisdranken met een sinaasappelsmaak. Fanta is na Coca-cola het oudste drankje van het bedrijf. Fanta heeft in tegenstelling tot Coca-cola geen Amerikaanse, maar een Europese oorsprong. Dat is het grote verschil. Ook Fanta heeft een transformatie ondergaan. Met een nieuw logo en een nieuwe verpakking moet het gevoel van frisse fruitsmaken nog meer benadrukken.

 

Aquarius

Aquarius is de sportdrank van Coca-cola en is razend populair in de sportwereld. Het is een sportdrank die snel door het lichaam wordt opgenomen en een zoete smaak heeft. Het geeft energie en vult vocht aan. Ook bevat Aquarius toegevoegde vitamines. De sportdrank heeft een verfrissende en dorstlessende smaak en is te verkrijgen in de smaken Orange, Blue Berry, Red Peach, Lemon en Lemon zero.

 

Sprite

Sinds vorig jaar heeft Coca-cola er een nieuwe wereldwijde primeur bij in Nederland. Het gaat om het tweede grootste merk, wat volledig calorie- en suikervrij is geworden. We hebben het dan over de Sprite zero variant. Sprite is vorig jaar volledig vernieuwd. Het is een innovatie die ervoor heeft gezorgd dat een blikje Sprite à 330 ml geen 92 calorieën meer is, maar slechts 4 calorieën. Ook kreeg het merk een nieuwe look en is de vernieuwde suikervrije Sprite ook te verkrijgen in smaken munt en cranberry.

 

Chaudfontaine

Chaudfontaine is een uniek Belgisch kwaliteitswater, ontspringt aan de voet van de Ardennen. Het wordt met veel zorg door de natuur beschermd. Het water staat bekend om een uitzonderlijke kwaliteit en de evenwichtige minerale samenstelling. Het bekende merk Chaudfontaine kreeg er in de lente van vorig jaar twee frisse smaken bij. Het gaat om de Chaudfontaine Fusion reeks. Het licht bruisende mineraalwater met natuurlijke fruitsmaak is nu ook te verkrijgen in limoen-muntsmaak en framboos-limoensmaak. Eerder werden de samen citroen en pompelmoes-cranberry al aan het rijtje toegevoegd.

 

Fuze Tea

Fuze Tea werd begin van dit jaar gelanceerd in Nederland. Veel consumenten en bedrijven maakten er kennis mee in de horeca. Het is een combinatie van thee met fruitsmaken en andere ingrediënten zoals kamille en hibiscus. Het zijn ingrediënten waarmee een frisse en eigentijdse ijsthee gecreëerd is. De frisdrank is laag in calorieën en bevat duurzaam ingekocht thee extract. Bekende smaken van Fuze Tea zijn: Peach, Green, Sparkling, Lemon, Peach Hibiscus en Mango Chamomile.

 

Minute Maid en Appletiser

Minute Maid is geconcentreerd vruchtensap en is gemaakt van het beste fruit. Ze zijn erg smaakvol en te verkrijgen in meerdere varianten. Het gaat om de volgende smaken: appel, multivitamine, sinaasappel en tomaat. Appletiser is een sprankelende drank met een verfrissende smaak. De smaken zijn: Apple en Apple & Pomegranate. 

 

Nieuwe merken

Coca-cola is dus erg druk geweest met het vernieuwen van de bestaande merken. Maar dat is niet het enige. Zo zijn er namelijk ook nieuwe merken bijgekomen. Denk bijvoorbeeld aan Fïnley en Honest. Fïnley is een lichtzoete frisdrank voor de volwassenen, welke te verkrijgen is in verfijnde smaken zoals Mojito en citroen-vlierbes. Honest is een biologische caloriearme dorstlesser die gemaakt is op basis van kruidenthee en versterkt is met natuurlijke fruitsappen.

 

Inspelen op wensen

De consumenten van Coca-cola kunnen ook steeds vaker kiezen voor kleinere verpakkingen van de dranken. Zo werd in 2012 het Coca-cola blikje van 250 ml gelanceerd. En werd hetzelfde formaat ook verkrijgbaar voor de Coca-cola zero sugar variant. In datzelfde jaar kwam het PET-flesje van 375 ml van Coca-cola en Coca-cola light op de Nederlandse markt. Het mag duidelijk zijn dat er daarmee wordt ingespeeld op de wensen van de consument en zo voor iedereen een geschikte verpakking aan te bieden.